Palettertje 22-09-2017

Als u deze mail niet kunt lezen, klik dan hier voor een online versie.
nieuwsbrief-kesteren

Schoolfotograaf
Woensdag 27 september 2017  komt de schoolfotograaf.

We beginnen dit jaar weer eerst met de groepsfoto’s en de klassenfoto. Onder schooltijd worden ook de broertjes / zusjes foto’s van schoolgaande kinderen gemaakt.
Heeft u een zoon/dochter die nog niet naar school gaat, maar wilt u toch graag dat uw kinderen gezamenlijk op de foto staan? Schrijf je dan ’s morgens bij Danielle en de hulpouders in voor die foto op de intekenlijst. Kom dan met uw (nog) niet-schoolgaand kind naar school. Deze foto’s worden na schooltijd gemaakt vanaf 14.30 uur.  
Van elk kind wordt een portretfoto gemaakt en van elke klas een klassenfoto. Ook zullen we weer een foto van de hele school maken.
Tip van de fotograaf: kleurrijke kleding zorgt voor mooiere foto's!

Staking 5 oktober a.s
In een eerder Palettertje heeft een verwijzing naar de brief van ons bestuur gestaan: Op 5 oktober is de school echt dicht i.v.m. de staking en alle leerlingen zijn dus vrij.

Nieuwsbrief De Vreedzame School Blok 2 We lossen conflicten zelf op       
In Blok 1 ‘We horen bij elkaar’ hebben de kinderen geleerd:
- om te praten over de sfeer in de groep

- om elkaar opstekers te geven, iets positief te zeggen over iemand en wat dat met iemand doet
- om een takenlijst voor in de klas te maken en de taken eerlijk te verdelen
- dat iedereen een eigen mening mag hebben
- om met de klas een afsprakenposter te maken waarop staat hoe je met elkaar omgaat
- dat er ook regels zijn die de leerkracht aangeeft
- om samen te werken

Blok 2 Algemeen
Overal waar kinderen met elkaar spelen en werken komen conflicten voor.  Met De Vreedzame School leren we de kinderen, dat conflicten heel normaal zijn en dat ze bij het leven horen.

Wat belangrijk is, is hoe je er mee omgaat. Hoe los je op een positieve manier conflicten op? Hoe zorg je ervoor, dat beide partijen tevreden zijn met de oplossing?
Een conflict hoeft niet uit te monden in ruzie. We spreken van ruzie wanneer het ene kind wil winnen ten koste van het andere kind. Eén partij is dan tevreden, de andere partij is de verliezer.
De kinderen leren, dat ze bij een conflict eerst rustig moeten worden, voordat ze na kunnen denken over een oplossing.
We noemen dat ‘afkoelen’.
Met de kinderen wordt besproken of een vaste plek in de klas een goede manier is om rustig te worden. We noemen dat een ‘afkoelplek’. Dat kan een hoekje zijn in de klas met een stoel en tafel, een boekje, een tekenblokje  en wat de kinderen meer bedenken.
Er worden ook afspraken  over gemaakt, bijvoorbeeld dat je er niet langer dan 10 minuten mag blijven. De juf of meester houdt het in de gaten, ook als een kind dan nog niet afgekoeld is.
Kinderen begrijpen heel goed waarom afkoelen belangrijk is. Je komt anders niet verder met het zoeken naar een oplossing.
Wilt u meer weten over De Vreedzame School, dan kunt u kijken op www.devreedzameschool.nl of natuurlijk langskomen op school.

Wij starten met de lessen uit Blok 2 (We lossen conflicten zelf op). Het doel van de lessen in dit blok is kinderen te leren om op een positieve manier met conflicten om te gaan.
De lessen zijn onder andere gericht op het verschil tussen conflict en ruzie. Een conflict is een verschil van mening: je wilt bijvoorbeeld allebei iets anders doen of hebben. Bij een conflict wil je een oplossing bedenken waar je allebei tevreden mee bent. Je zoekt naar win-win oplossingen.
Conflicten horen bij het leven. Wanneer conflicten met geweld gepaard gaan, spreken we van ruzie. We leren kinderen, dat je op drie manieren kunt reageren op een conflict. Of je loopt weg, je zegt niet wat je ervan vindt. Of je reageert agressief, je bent boos en wordt driftig. Of je staat stevig, je komt op voor jezelf en houdt ook rekening met de ander: je zoekt naar een win-win-oplossing.
In groep 1 en 2 leren de kinderen zelf hun conflicten  op te lossen  met behulp van de LOS HET OP-KAART. In groep 3 tot en met 8 leren de kinderen dat  met behulp van het stappenplan PRAAT HET UIT. In de bovenbouw gaan de lessen over kritisch naar jezelf kijken, hoe je met je eigen mening en met kritiek omgaat. En wordt ook gekeken naar conflicten in de wereld en de rol van de  Verenigde Naties.

Tip voor thuis
Hoort u van uw kind over ‘opstekers’ en ‘afbrekers’?

Vraag er naar en praat er over.
Laat uw kind weten wanneer hij of zij  een ‘afbreker’ aan iemand geeft. Vraag hoe dat voor die ander is.
Stimuleer om ‘opstekers’ te geven.  Doet u dat zelf ook naar uw kind en noem daarbij dan de term ‘opsteker’.
Aan de ouders van de kinderen uit groep 1 en 2: bespreek de kletskaart van blok 2 met uw kind, bijvoorbeeld: “Wat doen Aap en Tijger als ze ruzie hebben? Wat hebben ze geleerd over ruzies oplossen?”

Folders voor groep 1-2
De kinderen uit groep 1-2 knippen regelmatig plaatjes en letters uit folders. Helaas is de voorraad folders bijna op. Als u thuis nog folders heeft liggen, dan zouden we die graag willen hebben. De folders mogen ingeleverd worden bij groep 1-2 (juf Martine of juf Daphne, net wie er op dat moment in groep 1-2 is).

Gezonde lunch
Sinds vorig schooljaar hebben we het continurooster en lunchen de kinderen dus op school. Aangezien we een Be fit-school zijn en gezond eten dus zoveel mogelijk promoten, zouden we het op prijs stellen, als u probeert een zo gezond mogelijke lunch mee te geven. Op dit moment zien we aardig wat snoep en ook toetjes voorbij komen. Dit hoort ons inziens niet bij een (gezonde) lunch. Wat dan wel?

Hieronder wat tips:
Fruit: banaan, appel, aardbeien, druiven, nectarine, peer, bramen, frambozen en dergelijke kunnen allemaal mee in de broodtrommel. Al dan niet in stukjes gesneden. 
Groente: komkommer, wortel, paprika, radijsjes en cherrytomaatjes zijn makkelijke groenten om uit de hand te eten en de meeste kinderen vinden één of meer van deze groenten erg lekker.
Gedroogd fruit: rozijnen, abrikozen, vijgen, appelstukjes en pruimen zijn allemaal gedroogd te koop. Een lekker zoet en verantwoord tussendoortje.
Noten: walnoten, cashewnoten of notenrepen zonder suiker zijn voedzaam en erg lekker. Ook alle andere noten zijn een bron aan goede voedingsstoffen, maar geef jonge kinderen niet te harde noten mee om verslikken te voorkomen. Daarnaast zorgen noten naast het fruit voor stabilisatie van de bloedsuikerspiegel. Een handjevol noten of bijvoorbeeld een gekookt ei zorgen ervoor, dat dit niet gebeurt en zorgen daardoor voor een langere verzadiging.
Pasta-, rijst- of  een andere salade zijn goede alternatieven voor brood. En een restje van de dag ervoor gebruiken scheelt een hoop extra werk.

Kinderpostzegels 2017
De kinderen van groep 7-8 gaan woensdag 27 september kinderpostzegels verkopen. Dit mogen ze doen vanaf 12.00 uur. Dit betekent, dat ze a.s. woensdag dus om 12.00 uur uit zijn om kinderpostzegels te verkopen.

Schoolshirts inleveren
Nog niet alle schoolshirts zijn ingeleverd. Als uw kind heeft meegelopen met de avondvierdaagse en/of meegedaan heeft aan het korfbaltoernooi, wilt u dan even kijken of het schoolshirt al is ingeleverd. Zo niet, dan graag maandag mee naar school.

Data voor de komende weken
27-09 Schoolfotograaf

27-09 Kinderpostzegels
03-10 Geplande ontruimingsoefening
04-10 Start kinderboekenweek
16-10 – 20-10 Herfstvakantie
27-10 Studiedag team (kinderen vrij)
10-11 Nationaal schoolontbijt

 

O.B.S. Het Palet
J. Catsstraat 2a

4041 XV Kesteren
tel: 0488-48 1398
email Palet Kesteren

 

   
Wilt u geen nieuwsbrief meer ontvangen?