De Vreedzame School
De Vreedzame Daltonschool
De Vreedzame School wil kinderen opvoeden tot verantwoordelijke en actieve leden van de gemeenschap. Daartoe beschouwen we de klas en de school als oefenplaats. Kinderen leren dat zij deel uitmaken van de gemeenschap die de klas en school vormt en leren daar een bijdrage aan te leveren. Ze leren oog en oor te hebben voor anderen, zich verantwoordelijk te voelen voor het algemeen belang: initiatiefrijk, zorgzaam en betrokken.
In de pedagogische visie van De Vreedzame School staat een aantal uitgangspunten centraal, die prima aansluiten bij de Daltonvisie die we al hebben.
- het constructief oplossen van conflicten met behulp van mediatie
- het creëren van een positieve sociale en morele norm
- het bevorderen van sociale verbondenheid en gemeenschapszin
- verantwoordelijk zijn voor je klas en de school.
Mediatoren
Elk schooljaar worden er een aantal leerlingen getraind als mediator. De leerlingmediatoren komen uit groep 7 en 8, en solliciteren naar de taak van mediator.
Eenmaal opgeleid is er elke dag in een school een tweetal mediatoren die ‘dienst hebben’. Tijdens de pauzes lopen zij rond en letten op of ze ergens kunnen helpen bij een ruzie of conflict. Gedurende de hele dag zijn ze aanspreekbaar voor het helpen oplossen van conflicten.